I juni publiserte JARUS (Joint Authorities for Rulemaking of Unmanned Systems) versjon 2.5 av SORA-metodikken, med flere viktige endringer. Den har foreløpig ikke tredd i kraft, men ventes innført senere i år.
I dag er det SORA versjon 2.0 som er gjeldende. Den nye versjonen, SORA 2.5, er utviklet etter tilbakemeldinger fra brukere og luftfartsmyndigheter, som en forbedret utgave av SORA versjon 2.0.
SORA-metodikken
SORA (specific operations risk assessment) er en risikoanalysemodell som brukes til å vurdere bakke- og luftrisiko for droneoperasjoner i spesifikk kategori. Modellen skal skape en helhetlig oversikt over mulige sikkerhetsrisikoer og kartlegge risikoreduserende tiltak for å unngå uheldige hendelser og ulykker. Les mer om SORA-metodikken.
Hovedendringene i SORA 2.5:
- Operasjonsbeskrivelse: Steg 1 (Annex A) er endret fra en ConOps (operasjonsbeskrivelse) til en veiledning til operasjonsmanual. Dette skal gi operatører en tydeligere ramme for hvordan de skal beskrive sine operasjoner.
- Bakkerisiko: Steg 2 introduserer en ny tabell for vurdering av bakkerisikoverdi (GRC). Der man tidligere baserte vurderingen på treffenergi, tar man nå utgangspunkt i befolkningstetthet per kvadratkilometer og makshastigheten til dronesystemet.
- Reduksjon av bakkerisiko: Steg 3 (Annex B) introduserer nye metoder for reduksjon av bakkerisiko (GRC). Disse metodene er mer spesifikke og gir operatører bedre verktøy for å håndtere risikoen. Kriseplan (ERP) er nå tatt bort som et risikoreduserende tiltak.
- Containment-krav: Krav til enhanced og basic containment, som tidligere var i steg 9, er nå flyttet til steg 8. Dette gir en mer logisk rekkefølge i metodikken. Kriteriene for når kravet til containment (tiltak som skal sikre at dronen holder seg innenfor det definerte området) blir gjeldende, er også endret.
- Sikkerhetsmål: Sikkerhetsmålene (operational safety objectives) er oppdatert. Krav til beredskapsplan (ERP) er flyttet til steg 9. Tidligere var ERP et risikoreduserende tiltak under steg 3.
Ventes innført i løpet av høsten
Per nå er SORA 2.5 kun godkjent av JARUS. Selv om JARUS har publisert den nye versjonen, er den fortsatt ikke adoptert av EASA. Det er forventet at SORA 2.5 vil bli implementert av EASA innen november/ desember i år, men det er fortsatt uklart om det vil bli gjort tilpasninger i metodikken av EASA før dette.
I følge Luftfartstilsynet kan vi forvente følgende når SORA 2.5 trer i kraft:
- Alle nye søknader i spesifikk kategori som benytter SORA må da bruke versjon 2.5.
- Operatører med eksisterende godkjenninger på SORA 2.0 vil fortsatt være gyldige, men ved revisjon må de oppdatere til SORA 2.5.
- Det vil bli en overgangsperiode der operatørene kan tilpasse seg de nye kravene før full implementering.
Selv om JARUS nå har publisert versjon 2.5 av SORA-metodikken, trer den nye versjonen altså ikke i kraft før EASA har iverksatt den. Da dette er ventet å skje først mot slutten av året, er det foreløpig ikke noe du trenger å ta hensyn til når du utfører risikoanalysen i samsvar med SORA 2.0.